Després d’un any atípic, comencem l’any 2021 compartint algunes de les tendències en el món digital que haurem de tenir en compte per garantir una bona comunicació amb l’usuari i client, tant offline com online.
1.Crear experiències
Anar més enllà de les compres habituals. Convertir una transacció o una compra simple (online i offline) amb una experiència que es mantingui i perduri als usuaris, amb la finalitat que comparteixin amb els seus coneguts; familiars i amics. Aconseguir les recomanacions espontànies dels teus clients és la millor comunicació i publicitat que una marca pot assolir.
2. Omnicanalitat
Com ja hem comentat en altres articles, tots els canals poden ser vàlids per la comunicació entre una empresa i client. Només haurem d’analitzar i considerar en cada cas quins ens convenen i, sobretot, que entre ells mantinguin una relació i coherència, ja que l’usuari ha de percebre una comunicació única, ja sigui online o offline. Les possibilitats són infinites i caldrà estudiar cada cas per separat per aconseguir una bona comunicació omnicanal.
3. Automatització
L’automatització serà bàsica per reduir accions, temps i ser més eficients. Estudiar el recorregut que segueixen els usuaris abans d’una compra i automatitzar comunicacions adequades per tal de mantenir una relació i comunicació constant amb l’usuari. No ens hem d’oblidar tampoc de la personalització de les comunicacions, que serà sent clau per l’usuari.
En aquest cas, haurem de tenir en compte una bona eina tecnològica per poder donar les respostes adequades als usuaris i cobrir les necessitats del mercat.
4. Contingut rellevant i interactiu
Ja fa temps que hem experimentat un canvi amb el tipus de contingut que les empreses publiquen a les seves webs, xarxes socials etc.
L’objectiu de les empreses és augmentar l’engagement amb els seus usuaris i per fer-ho, la millor manera és a través de la creació d’un contingut interactiu, on l’usuari es sent partícep de la comunicació i participa voluntàriament o bé, a través d’un incentiu, com un regal o un sorteig.
Exemples de contingut interactiu poden ser des de qüestionaris, enquestes, jocs, vídeos.
5. Facilitat en la compra (e-commerce)
La possibilitat de comprar productes a través de les mateixes xarxes socials, o a través d’un contingut com una publicació, serà una de les noves tendències a tenir molt en compte per les empreses que disposen de botigues online, i sobretot de les empreses relacionades amb la moda. Ja no veurem simples fotos on les models mostren les peces de roba, sinó que podem comprar directament des de la publicació i sense marxar de la plataforma de les xarxes socials. Aquest fet ja estem acostumats a veure-ho a Instagram, però ben aviat ho podrem veure a la resta de plataformes.
6. Alerta als nous canals de compra i atenció al client
Fa anys que la gran majoria d’usuaris utilitza Whatsapp per comunicar-se a diari amb coneguts, però ara també s’hi han sumat les empreses.
Per altra banda, Whatsapp ja està fent proves per tal que els usuaris puguin comprar a través d’aquesta plataforma. Haurem d’estar ben atents per veure’n l’evolució durant aquest 2021 i poder-ho utilitzar correctament.
7. El consum verd i l’economia circular
Fashion Revolution va presentar l’opinió de 5.000 persones de la UE a través del Consumer Survey Report, on més d’un terç dels consumidors consideren els impactes ambientals i socials a l’hora de comprar roba. A més, el 80% també consideren que les marques han de publicar les fàbriques que utilitzen per produir els seus productes. Així que, aquests factors són cada vegada més importants pels usuaris i cal que les empreses ho comuniquin com és degut, o podrien veure disminuir els seus ingressos.
8. El consum de proximitat
Les restriccions de mobilitat a causa de la pandèmia de la COVID-19 ha provocat que els usuaris comencin, sinó ho havien fet ja, a veure els seus impactes amb el comerç de proximitat. La compra online va veure’s incrementada en gran mesura, però també les compres a comerços locals. Així doncs, els petits comerços han de seguir actualitzant-se i adaptant-se als nous escenaris, i sobretot a les possibilitats de compra dels seus usuaris.
9. Els valors de la marca
La societat cada vegada és més conscient i crítica. Aquest fet provoca que els usuaris mirin cada vegada més els valors d’una empresa a l’hora de consumir els seus productes o serveis.
Així doncs, per tal que l’empresa pugui beneficiar-se dels seus valors, és essencial que tots els seus treballadors i partners tinguin molt clar aquests valors i aplicar-los de manera transversal. Inclús, quan sigui necessari, s’haurà de posicionar davant de moviments crítics i polèmics que vagin lligats als seus valors que defensa l’empresa.
10. La publicitat digital
La publicitat digital va evolucionant a ritme de les grans empreses com Google i Facebook. Serà vital conèixer les novetats i modificacions que aquestes dues grans empreses que monopolitzen les inversions en màrqueting digital per fer publicitat de la forma més adequada.
Google ja va anunciar que faria desaparèixer les cookies de tercers al seu navegador Chrome. Aquest fet afectarà a la publicitat digital, i beneficiarà a priori a la privacitat dels usuaris. Però caldrà estar atents per tal de seguir optimitzant les campanyes de publicitat digital.